Pendahuluan
1.0
Pengertian Riba Dan Dalil Pengharamanya
1.1
Definisi
Riba Menurut Bahasa Dan Istilah
1.1.2 Definisi Menurut Bahasa
1.1.3 Definisi Riba Menurut Istilah
1.3 Dalil-Dalil Pengharaman Riba
2.0 Barangan Berunsur
Riba
2.1 ‘Illah (Sebab) Riba
3.0 Bahagian-Bahagian
Riba Dan Hukum Riba
3.1 Riba Al-Buyu’
3.2 Definisi Jenis-Jenis
Riba
3.2.1 Riba
Al- Fadl
3.2.2 Riba
Nasi’ah ( Bayaran Tertangguh )
3.2.3 Riba
Al- Yad ( Tangan )
3.3 Kaedah
Menentukkan Barangan Sama Bahagian Atau Tidak .
3.4 Jual Beli Barangan
Berunsur Riba Dan Syarat-Syarat Bagi Membolehkannya.
3.4.1 Barangan
Sama Jenis
3.4.2 Barangan Tidak Sebahagian
Tetapi Mempuyai Illah Riba Yang Sama
3.4.3 Barangan
Berlainan Illah Riba.
3.4.4 Pertukaran
Berunsur Riba Dengan Barangan Bukan Berunsur Riba
3.5 Bilakah Persamaan
Ini Diambil Kira
3.5.1 Faktor yang
Menghalang Persamaan
3.6 Persamaan Berdasarkan Keyakinan dan Bukan
Andaian
3.7 Muzabanah dan Muhaqalah
3.8 Al-Araya
4.0 Hikmah
Pengharaman Riba
Kesimpulan
Rujukan
Pendahuluan
Riba bermakna tambahan atau penundaan tertentu yang dilarang oleh
syariat. Jadi riba itu memiliki beberapa bentuk, ada yang berupa
penambahan yang dalam bahasa arab disebut fadhl dan ada yang berbentuk
penundaan penyerahan barang tertentu yang dilarang oleh syariat yang dalam
bahasa arab disebut nasiah. Ada juga riba nasiah dalam bentuk penambahan yang
disyaratkan untuk mendapatkan penundaan pembayaran hutang. Hikmah
tentang perkara-perkara berkaitan muamalat tidak dinyatakan secara khusus ialah
agar ia lebih anjal (murunah) dan tidak menyebabkan kesulitan kepada orang
ramai. Ini selari dengan objektif Syariah (maqasid Syariah) yang bertujuan
untuk mewujudkan kemaslahatan dan menolak kemudaratan. Di samping itu, ia juga
bagi membolehkan ijtihad dilaksanakan agar sesuatu hukum yang dibuat
bersesuaian mengikut perubahan zaman, tempat, dan adat.
1.0 PENGERTIAN RIBA DAN DALIL
PENGHARAMANYA
1.1.
Definisi Riba Menurut Bahasa Dan Istilah
1.1.2 Definisi Menurut Bahasa
Riba merujuk kepada lebihan, pertambahan dan
perkembangan. Firman Allah SWT:
ts?ur ßöF{$# ZoyÏB$yd !#sÎ*sù $uZø9tRr& $ygøn=tæ uä!$yJø9$# ôN¨tI÷d$# ôMt/uur ô
Maksudnya: Engkau melihat bumi itu kering, kemudian
apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan
tumbuh-tumbuhan yang mencerup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula
menumbuhkan bahagian-bahagian tanaman yang indah permai. (Surah al-Haj: 5)
Maknanya, bumi ini bergerak, meningkat dan bertambah
berbanding sebelum hujan turun. Firman Allah SWT:
br&
cqä3s?
îp¨Bé&
}Ïd
4n1ör&
ô`ÏB
>p¨Bé&
4
Maksudnya: Disebabkan adanya satu golongan yang
lebih ramai dari golongan lain. (Surah al-Nahl: 92)
Maknannya, semua bayaran tambahan kepada modal yang
kamu berikan kepada pemakanan riba akan menambah dan mengembangkan harta mereka
tetapi Allah SWT akan menghapuskannya dan tidak akan memberkatinya.
1.1.3 Definisi
riba menurut istilah
Menurut istilah para fuqaha terdapat beberapa definisi,
antaranya:
a)
Mazhab
Hanafi: Riba ialah lebihan suatu harta tanpa tukaran (gantian) di dalam sesuatu
akad tukaran harta dengan harta. Maksudnya ialah lebihan harta walaupun lebihan
itu dalam bentuk hukum sahaja.
b)
Mazhab
Syafie: Riba ialah akad yang dimeterai sebagai pertukaran barang tertentu
tetapi pada ketika akad dimeterai pertukaran ini tidak diketahui
kesamarataannya menurut ukuran Syarak ataupun penyerahan salah satu atau
kedua-dua barangan tersebut dilewatkan.
c)
Mazhab
Hanbali: Riba ialah berlaku lebihan dalam beberapa perkara dan kelewatan
penyerahan yang dikhususkan dengan perkara tertentu berdasarkan syariat yang
mengharamkannya.
d)
Mazhab
Maliki: Setiap jenis daripada jenis riba mengikut yang ditakrifkannya.
Menurut istilah para fuqaha’, riba ialah akad yang dimeterai sebagai
pertukaran barang tertentu tetapi pada ketika akad dimeterai pertukaran ini
tidak diketahui kesemerataannya menurut ukuran syara’ ataupun penyerahan salah
satu atau kedua-dua barangan tersebut dilewatkan.
Barangan tertentu di sini merujuk kepada harta yang terbabit dengan riba
(barangan berunsur riba). Tidak diketahui kesamarataannya bermaksud salah satu
barangan tidak sama dengan barangan satu lagi ataupun tidak diketahui
persamaannya.
Ukuran syara’ merujuk kepada sukatan bagi
barangan yang disukat ataupun timbangan bagi barangan yang ditimbang. Tujuan
yang dikatkan pada ketika abad dimeterai ialah untuk menunjukkan ia tetap akad
riba walaupun kesamarataanya antara kedua-dua barangan diketahui selepas akad
dimeterai.
Penyerahan salah satu atau kedua-dua barangan tersebut
dilewatkan bermmaksud tidak berlaku penyerahan barangan antara kedua-dua pihak
yang berakad ketika akad dimeterai ataupun akad tersebut menetapkan tempoh
tertentu untuk penyerahan.
1.2 Dalil-Dalil Pengharaman Riba
Riba dalam Islam telah jelas akan pengharamannya tanpa ada
percanggahan pendapat oleh para ulama’. Terdapat beberapa ayat Al-Quran dan
hadis yang jelas mengharamkan riba. Semoga dengan dalil-dalil yang jelas ini
dapat memberikan penjelasan kepada semua akan pengharaman riba. Di antara
ayat-ayat yang memberikan amaran keras oleh Allah S.W.T. adalah seperti yang
dinyatakan di bawah:
$ygr'¯»t
úïÏ%©!$#
(#qãZtB#uä
(#qà)®?$#
©!$#
(#râsur
$tB
uÅ+t/
z`ÏB
(##qt/Ìh9$#
bÎ)
OçFZä.
tûüÏZÏB÷sB
ÇËÐÑÈ bÎ*sù
öN©9
(#qè=yèøÿs?
(#qçRsù'sù
5>öysÎ/
z`ÏiB
«!$#
¾Ï&Î!qßuur
( bÎ)ur
óOçFö6è?
öNà6n=sù
â¨râäâ
öNà6Ï9ºuqøBr&
w
cqßJÎ=ôàs?
wur
cqßJn=ôàè?
ÇËÐÒÈ
Maksudnya: Wahai orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada
Allah dan tinggalkanlah sisa riba (yang belum dipungut), jika benar kamu orang
yang beriman (278). Maka jika kamu tidak melakukan (perintah tinggalkan riba
itu) maka ketahuilah Allah S.W.T. dan Rasul-Nya akan memerangimu dan jika kamu
bertaubat, maka hak kamu ialah pokok asal harta kamu. Kamu tidak berlaku zalim
kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa (279). (Al-Baqarah:278-279)
$ygr'¯»t
úïÏ%©!$#
(#qãYtB#uä
w
(#qè=à2ù's?
(##qt/Ìh9$#
$Zÿ»yèôÊr&
Zpxÿyè»ÒB
( (#qà)¨?$#ur
©!$#
öNä3ª=yès9
tbqßsÎ=øÿè?
ÇÊÌÉÈ
Maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu memakan
riba dengan berlipat-ganda; dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya
kamu berjaya.” (Ali ‘Imran:130)
!$tBur
OçF÷s?#uä
`ÏiB
$\/Íh
(#uqç/÷zÏj9
þÎû
ÉAºuqøBr&
Ĩ$¨Z9$#
xsù
(#qç/öt
yYÏã
«!$#
( !$tBur
OçF÷s?#uä
`ÏiB
;o4qx.y
crßÌè?
tmô_ur
«!$#
y7Í´¯»s9'ré'sù
ãNèd
tbqàÿÏèôÒßJø9$#
ÇÌÒÈ
Maksudnya: “Dan sesuatu pemberian (riba) yang kamu berikan,
supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka ia tidak
sekali-kali akan kembang di sisi Allah. Dan sebaliknya sesuatu pemberian
sedekah yang kamu berikan dengan tujuan mengharapkan keredhaan Allah
semata-mata, maka mereka yang melakukannya itulah orang yang beroleh pahala
berganda-ganda.” (Al-Rum30:39)
ãNÏdÉ÷{r&ur
(#4qt/Ìh9$#
ôs%ur
(#qåkçX
çm÷Ztã
öNÎgÎ=ø.r&ur
tAºuqøBr&
Ĩ$¨Z9$#
È@ÏÜ»t7ø9$$Î/
4 $tRôtGôãr&ur
tûïÌÏÿ»s3ù=Ï9
öNåk÷]ÏB
$¹/#xtã
$VJÏ9r&
ÇÊÏÊÈ
Maksudnya: “Dan juga (disebabkan) mereka mengambil riba padahal
mereka telah dilarang melakukannya, dan (disebabkan) mereka memakan harta orang
dengan jalan yang salah. Dan (ingatlah) Kami telah menyediakan bagi orang yang
kafir di antara mereka, azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” (Al-Nisa’:161)
Hadis di bawah adalah penjelasan Nabi S.A.W. tentang kedudukan
sebenar pemakan riba, wakil, saksi dan penulisnya yang telah dilaknati Allah
S.W.T. di mana sabda Nabi S.A.W:
“ Allah melaknat pemakan riba, yang memberi makan, dua orang
saksinya dan juru tulisnya.” . (Riwayat
Ahmad, Tirmizi, dan Ibn Majah)
2.0 BARANGAN
BERUNSUR RIBA
Riba berlaku apabila membabitkan enam
barangan berikut iaitu: emas, perak, gandum, barli, tamar dan garam. Semua
barangan ini ada bersabda:
الذهب
بالذهب ربا إلا هاء وهاء، والبر بالبر ربا إلا هاء وهاء، والتمر بالتمر ربا إلا
هاء وهاء، والشعير بالشعير ربا إلا هاء وهاء
Maksudnya: Emas dengan emas adalah riba kecuali
secara ambil, gandum dengan gandum adalah riba kecuali secara ambil dengan
ambil, barli dengan barli adalah riba kecuali secara ambil dengan ambil dan
tamar dengan tamar adalah riba kecuali secara ambil dengan ambil.
Dalam riwayat yang lain disebut:
الورق
بالذهب ربا إلا هاء وهاء
Maksudnya: Perak dengan emas adalah riba kecuali
secara ambil dengan ambil. Riwayat al-Bukhari (2007)
Maksud secara ambil dengan ambil ialah
kedua-dua pihak hulur-menghulur barangan yang dijual beli ketika memeterai akad
dan berlaku penerimaan dalam majlis tersebut. Terdapat banyak nas iaitu dalam
hadith-hadith yang akan diperkatakan selepas ini yang barangan-barangan ini
juga garam sebagai barangan berunsur riba.
Selain enam barangan tersebut, unsur riba
juga turut wujud dalam barangan-barangan lain. Ini kerana, hukum yang
ditetapkan pada barangan yang disenaraikan tadi sebenarnya berpandukan kepada
sebab tertentu. Dengan itu, barangan lain perlu dipadankan dengan sebab yang
diterima pakai ini bagi menentukan kewujudan riba.
2.1 ‘Illah
(Sebab) Riba
Illah riba merujuk kepada ciri-ciri tertentu yang
menjadikan sesuatu barangan itu disenaraikan sebagai barangan berunsur riba.
Jika unsur ini terdapat dalam sesuatu urusniaga, urusniaga tersebut dikelaskan
sebagai urusniaga riba.
Para ulama telah membahagikan barangan kepada dua
bahagian iaitu:
2.1.1
Wang
Merujuk
kepada illah riba pada emas dan perak. Para Ulama telah sepakat bahawa emas dan
perak adalah berkongsi illah yang sama dalam masalah riba demikian juga empat
lagi barang ribawi berkongsi satu lagi illah yang berbeza dengan illah emas dan
perak. Illa riba emas dan perak adalah keduanya barang yang ditimbang maka
dihubungkan kepadanya segala jenis barang yang ditimbang seperti tembaga,
timah, besi, dan kapas. Ini adalah qaul al-Ahnaf (Mazhab Hanafi) dan riwayat
yang masyhur daripada Hanabilah (Mazhab Hanbali).
2.1.2
Makanan
Kategori ini
merujuk kepada enam barangan yang disebut oleh nabi Muhammad SAW antaranya
kurma, barli, tamar, dan garam. Ini adalah tergolong dalam barangan ribawi.
Semua makanan samada ianya makanan asasi atau tidak ia tergolong dalam barangan
ribawi.
Menurut para fuqaha’: Barangan yang dinyatakan
dalam hadith-hadith tadi ada yang dalam bentuk matawang seperti emas dan perak,
dan ada dalam bentuk makanan manusia seperti gandum, barli, tamar dan garam.
Berdasarkan kepada faktor ini dapat disimpulkan bahawa kayu ukur yang diterima
pakai bagi menentukan sesuatu bagi menentukan sesuatu barangan itu berunsur
riba atau tidak ialah mata wang dan makanan, tanpa mengambi kira sukatan atau
timbangannya. Seolah-olah syara’ menggariskan semua barangan yang berupa mata
wang atau makan tidak boleh dijual beli dengan barangan yang sama bahagian
dengannya melainkan jika menurut syarat-syarat tertentu.
3.0
BAHAGIAN-BAHAGIAN DAN HUKUM RIBA
3.1 Riba
al-Buyu’
Riba ini
adalah berkaitan dengan barangan ribawi. Ia adalah hasil ketidaksamaan pada
berat atau kuantiti pertukaran dua barangan ribawi, atau pertukaranya dibuat
secara bertangguh.
Menurut Ulama
mazhab hanafi, maliki, dan hambali membahagikan riba kepada dua jenis:
i.
Riba al- fadhl.
ii.
Riba al- Nasi’ah.
Manakala mazhab syafie membahagikan riba kepada empat
jenis:
i.
Riba al- fadhl.
ii.
Riba al- Nasi’ah.
iii.
Riba al- Yad.
iv.
Riba al- Qard
sya’rawi
3.2 Definisi jenis-jenis
riba
3.2.1 Riba al- Fadl
Riba fadl ialah jual beli barangan yang berunsur
ribawi dengan barangan yang sama dan
disertakan dengan bayaran tambahan oleh salah satu pihak. Unsur riba iaitu
bayaran tambahan yang terdapat dalam urusniaga ini amat jelas dan ketara.
Urusniaga seperti ini adalah haram dan tidak
dibenarkan. Hukum ini berdasarkan
larangan yang dinyatakan dalam hadith Rasulullah SAW.
Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa Rasulullah
SAW bersabda:
لا تبعوا
الذهب بالذهب إلا مثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض ولا تبعوا الورق بالورق إلا
مثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض
Maksudnya: Jangan kamu menjual emas dengan emas
kecuali sama dengan sama dan janganlah melebihkan yang satu atas yang lain.
Jangan kamu menjual perak dengan perak kecuali sama dengan sama dan jangan kamu
melebihkan yang atas satu yanglain. Riwayat al-Bukhari ( 2068 )
Selain itu
hukumm ini juga tidak mengambil kira bentuk barangan tersebut. Jika penjual
menjual emas yang yang dibentuk acuan , penjual perlu memastikan kedua-dua emas
tersebut mestilah sama dari segi berat dan tidak dibenarkan salah satu tidak
sama berat dengan emas yang satu lagi. Hukum ini berdasarkan sabda Rasulullah
SAW :
ولا
تبيعوا الورق بالورق الا مثلا بمثل
Maksudnya : “ Jangan kamu menjual perak dengan
perak kecuali sama dengan yang sama “ . Riwayat al-Bukhari.
Dengan itu, para ulama menyatakan telah ijmak seluruh
sahabat dan ulama berkenaan haramnya hukum riba al- Fadhl.
3.2.2 Riba
Nasi’ah ( bayaran tertangguh )
Riba nasi’ah ialah jual beli atau
bertukar antara dua barangan ribawi yang sama jenis secara bertangguh-tangguh.
Hukum ini membabitkan semua pertukaran sama ada barangan tersebut sama
bahagian atau bahagian yang berbeza , sama ada wujud bayaran tambahan atau
dengan jumlah yang sama .
Urusniaga seperti ini juga haram dan tidak
dibenarkan kerana wujud unsur riba walaupun tidak ketara . Pembayaran tunai
berbeza dengan bayaran tangguh . Dengan itu , wujud tambahan nilai pada salah
satu barangan iaitu barangan yang dibayar secara tunai .
Larangan ini telah dinyatakan oleh sabda Nabi SAW
dalam hadis Abu Said Ra yang lalu :
لا
تبيغوا منها غائبا بناجز
Maksudnya : “ Jangan kamu menjual
barangan yang tiada dengan barangan yang ada “ . Riwayat Tirmizi.
Tangan dengan tangan bermaksud penerimaan secara tunai , kedua-dua pihak
menyerahkan barangan yang ada di tangan masing-masing ketika memeterai akad.
Perbuatan ini biasanya merujuk kepada tunai .
3.2.3 Riba al-
Yad ( tangan )
Riba yad ialah jual beli barangan berunsur riba
dengan barangan berunsur riba yang lain dn kedua-duanya mempunyai illah
yang sama tanpa disyaratkan tempoh tertentu ketika akad tersebut . Walau
bagaimanapun , kelewatan menyerahkan salah satu atau kedua-dua barangan
benar-benar berlaku di luar majlis akad .
3.3 Kaedah
Menentukkan Barangan Sama Bahagian atau Tidak .
Para fuqaha’ telah meletakkan kaedah bagi
menentukan barangan yang sebahagian dan yang tidak sebahagian . Menurut fuqaha’
, dua barangan yang mempunyai nama khas yang sama berasal daripada kejadian
asal yang sama adalah sebahagian. Sementara dua barangan yang kejadian asalnya
memunyai nama yang berbeza adalah bahagian yang berbeza .
Maksud nama khas ialah nama yang membezakannya dengan
nama am. Contohnya kata nama tamar adalah nama khas yang membezakannya dengan
buah-buahan yang lain . Persamaan mereka hanya pada nama am iaitu buah-buahan..
3.4 Jual
beli Barangan Berunsur Riba dan syarat-syarat bagi Membolehkannya.
Semua barangan berunsur riba yang di
nyatakan banyak digunakan dalam urusniaga
dan saling bertukar tangan. Dalam pada itu, syariat Allah SWt datang unuk
memudahkan dan meringankan segala bebanan manusia. Firman Allah SWT :
ßÌã
ª!$#
ãNà6Î/
tó¡ãø9$#
wur
ßÌã
ãNà6Î/
uô£ãèø9$#
Maksudnya : Allah mengkehendaki kamu
beoleh kemudahan , dan ia tidak mengkehendaki kamu menanggung kesukaran . (Surah
Al-baqarah : 185 )
Firman Allah SWT:
(#rßÎg»y_ur
$tBur
@yèy_
ö/ä3øn=tæ
Îû
ÈûïÏd9$#
ô`ÏB
8ltym
4
Maksudnya : Dan ia tidak menjadikan kamu
menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama .( surah
al-Haj : 78 )
Barang-barang ribawi sepakat para Ulama adalah enam jenis benda yang
disebutkan Rasulullah s.a.w dalam hadis di atas iaitulah: Emas, Perak, Tamar,
Garam, Gandum, dan Syair. Emas dan Perak adalah dua benda ribawi se-illah
berlainan jenis. Tamar, gandum, syair, garam adalah benda ribawi berlainan
jenis se-illah. Adapun emas dengan gandum misalnya maka keduanya adalah
berlainan jenis dan illah.
Syarat dalam melaksanakan jual beli barang
ribawi apabila ianya sejenis dan se-illah seperti emas dengan emas, perak
dengan perak, gandum dengan gandum hendaklah ada padanya 3 syarat:
3.4.1 Barangan
sama jenis
Apabila jual beli membabitkan barangan
berunsur riba dari bahagianya yang sama,Iaitu bersamaan jumlahnya sama ada dari
segi timbangan mahupun sukatan maka tidak boleh menukar 3g emas dengan 3.1g
emas, 4kg gandum dengan 4.1kg gandum. Jual beli perlu memenuhi tiga syarat bagi
mengelakkan termasuk dalam jual beli riba:
§ Barangan yang ditukar di tangan mestilah
sama.
Mestilah mengikut sukatan yang sama bagi
barangan yang boleh disukat seperti cupak dengan cupak, liter dengan liter.
Mestilah mengikut timbangan yang sama bagi barangan yang ditimbang seperti kati
dengan kati, kilogram dengan kilogram.
§ al-Hulul iaitu akad mestilah tunai.
Akad
tersebut tidak menyebut tempoh tertentu bagi penyerahan maa-mana barangan
walaupun untuk tempoh yang singkat. Penyerahan barang itu mestilah bersegera
dalam majlis akad jual beli. Tidak boleh menjual 3kg gandum yang ada di majlis
dengan 3kg gandum yang berada di luar majlis akad.
§ Taqabud iaitu serah terima berlaku dalam
majlis akad.
Kedua- dua pihak mestilah menerima barangan
yang ditukar sebelum mereka berpisah dari tempat termeterainya akad. Maka tidak
sah menjual 3kg gandum yang berada di majlis akad dengan 3kg gandum yang berada
di majlis akad tetapi akan diberi selepas
Adapun menjual barang ribawi yang tidak se-illah dan
tidak sejenis maka tidak tidak mengapa dijual secara berlebih kurang dan secara
bertangguh asalkan memenuhi syarat-syarat jual beli yang lain seperti milik
penjual, mampu diserahkan, suci bukan najis dan sebagainya.
3.4.2 Barangan
Tidak Sebahagian Tetapi Mempuyai Illah Riba Yang Sama
Apabila jual beli tersebut membabitkan dua
bahagian barangan berunsur riba yang berlainan bahagian tetapi mempunyai iilah
riba yang sama, jual beli ini perlu memenuhi dua syarat bagi menjadikan jual
beli tersebut sah dan bersih daripada riba:
§ Akad tersebut mestilah tunai dan
serta-merta.
§ Penerimaan barangan berlaku di tempat
termeterainya akad.
Dalam keadaan ini, kedua-dua barangan tidak
perlu mempunyai kadar yang sama. Bahkan dibenarkan jual beli secupak gandum
dengan dua cupak barli dan sebagainya. Akad ini segala prosesnya adalah sah.
Namun dengan syarat, tidak dinyatakan sebarang temph tertentu bagi penyerahan
barangan dan penerimaan berlaku pada ketika itu.
3.4.3 Barangan
Berlainan Illah Riba.
Aspek yang diambil kira dalam menentukan sesuatu barangan
itu berunsur riba atau tidak ialah barangan tersebut berbentuk matawang atau
makanan. Maksud berlainan illah riba sudah tentu hanya merujuk kepada jual beli
yang membabitkan salah satu barangan berbentuk mata wang dan satu lagi
berbentuk makanan. Dalam hal ini, kesahihan jual beli dan akad tersebut tidak
terikat dengan syarat-syarat yang dinyatakan sebelum ini.
Dengan
ini jual beli 20 cupak gandum dangan 10 gram emas adalah sah. Sama ada berlaku
proses penyerahan dan penerimaan atau tidak, atau ditetapkan tempoh penyerahan
tertentu atau tidak.
3.4.4 Pertukaran
Berunsur Riba Dengan Barangan Bukan Berunsur Riba
Apabila jual beli membabitkan barangan
berunsur riba dan bukan berunsur riba, jual beli tersebut sah tanpa terikat
dengan syarat-syarat yang ditetapkan bagi urusniaga barangan berunsur riba.
Tidak perlu dibayar dengan kadar yang sama atau di bayar secara tunai atau
diterima di majlis akad. Ini kerana, urusniaga ini tidak termasuk dalam erti
kata.
Persamaan : Kewujudan , Diambil Kira dan Halangan .
Sepertimana yang
diketahui , apabila sesuatu jual beli membabitkan barangan yang berunsur riba
dengan barangan yang sama bahagian dengannya , perlu wujud persamaan kadar
antara dua barangan tersebut supaya jual beli tersebut diterima sah dan tidak
terlibat dengan riba . Ini tidak termasuk syarat-syarat lain yang telah
dinyatakan .
Apa yang ingin kita
bincangkan di sini ialah bagaimana persamaan ini wujud , bilakah persamaan ini
di ambil kira dan apakah yang menghalang wujudnya persamaan ini ?
Apa yang mewujudkan persamaan
Agar wujud persamaan antara
dua barangan yang di jual beli , kadar kedua-dua barangan mestilah sama menurut
ukuran yang diterima oleh syara’ . Kadar yang diterima oleh syara’ ialah
sukatan yang sama bagi barangan yang boleh disukat walaupun timbangannya
berbeza, ataupun timbangan yang sama bagi barangan yang ditimbang walaupun
sukatannya berbeza . Oleh itu , barang yang dijual berdasarkan sukatan , tidak
sah dijual dengan barangan yang sama bahagian kecuali jika sukatannya sama .
Dengan ini , tidak sah jika ia dijual dengan barangan yang sama berdasarkan
timbangannya yang sama .
Bagi barangan
yang dijual berdasarkan timbangan , ia tidak boleh dijual dengan barangan yang
sebahagian dengannya kecuali juka timbangannya sama . Jadi tidak sah barangan
ini dijual dengan barangan yang sama berdasarkan sukatannya yang sama . Oleh
itu , ukuran yang digunakan bagi menentukan
kewujudan persamaan ini ialah sama sukatan bagi barangan yang disukat
atau sama timbangan bagi barangan yang ditimbang .
3.4.5 Penentuan Sesuatu
Barangan Sama Ada Disukat Atau Ditimbang .
Penentuan ini dibuat
berdasarkan amalan setempat penduduk Hijaz iaitu Mekah dan Madinah pada zaman
Rasulullah SAW kerana kebiasaannya Nabi SAW melihat dan mengiktiraf ukuran ini
. Juga berdasarkan hadith riwayat Abu Daud dan al-Nasaie , Rasullah SAW
bersabda :
الوزن وزن أهل مكة والميكال مكيال أهل المدينة
Maksudnya : “ timbangan itu
menurut timbangan penduduk Mekah dan sukatan itu menurut sukatan penduduk
Madinah”. Riwayat Abu Daud ( 3340) dan al-Nasaie (7/284)
Oleh itu, semua amalan penduduk Hijaz pada zaman itu yang ada
diriwayatkan , maka amalan tersebut akan dijadikan ukuran . Walaupun penduduk
di negara lain mengamalkan cara yang berbeza .Bagi barangan yang tiada pada
zaman Nabi SAW seperti kopi , atau ada tetapi tidak dapat dikenalpasti kaedah
yang diguna pakai , beberapa perkara perlu dilihat :
·
Bagi
barangan yang tidak boleh disukat mungkin kerana saiznya yang besar hingga
terkeluar daripada penyukat atau wujud ruang udara di dalamnya , contohnya buah safarjal delima
dan terung , ukuran bagi barangan ini perlu dibuat dalam timbangan .
·
Bagi
barangan yang boleh disukat , terdapat dua padangan ulama’ mengenainya :
i.
Mengikut
barangan yang hamper sama dengannya di Hijaz .
ii.
Mengikut
amalan yang diguna pakai di Negara tersebut . Cara ini lebih sesuai
Menurut
Abu Yusuf RA, salah seorang ulama’ mazhab ulama’ Hanafi , penentu sesuatu barangan
yang digunapakai . Bagi barangan yang biasanya dijual secara sukatan oleh orang
ramai dalam Negara tersebut , ia adalah barangan yang disukat . Bagi barangan
yang biasanya dijual secara timbangan , ia adalah barangan yang ditimbang .
Menurutnya lagi , apa yang disebut dalam
nas , adalah selari dengan amalan yang diguna pakai ( uruf ) ketika itu
. Syara ‘ menetap sukatan bagi sesuatu barangan atau timbangan bagi sesuatu
barangan kerana itulah amalan yang diguna pakai ketika itu . Jika amalan yang
diguna pakai adalah sebaiknya , sudah tentu nas akan menyatakan ukuran
berdasarkan amalan yang diguna pakai .
Sebahagian daripada ulama’ mazhab Hanafi yang muttakhir lebih cenderung
dengan pendapat ini mungkin kerana ia lebih memudahkan orang ramai dan
menjauhkan mereka daripada dosa . Jika tidak , sudah tentu banyak urusniaga di
kebanyakan Negara akan dianggap sebagai tidak sah dan para peniaga akan
dianggap sebagai orang yang fasiq . Oleh itu , kami melihat tidak ada sebarang
halangan untuk mengamalkan cara ini .
3.5 Bilakah Persamaan
Ini Diambil Kira
Jika barangan yang berunsur riba , sama ada disukat atau ditimbang
berubah-ubah kadarnya mengikut keadaan tertentu , ketika basah dan ketika
kering , persamaan yang diambil kira ialah waktu kering iaitu ketika barangan
tersebut benar-benar telah matang.
Dengan ini , bijirin
dengan bijirin tidak boleh dijual beli kecuali setelah ia kering dan dibersihkan daripada kulitnya
agar benar-benar sama. Buah kurma basah ( rutob ) juga tidak boleh
dijual kecuali setelah menjadi tamar .Oleh itu , rutob dengan rutob
tidak boleh dijual beli . Begitu juga rutob dengan tamar . Angur dengan
anggur, atau anggur dengan kismis juga tidak boleh dijual beli kerana
kematangan anggur hanya berlaku apabila ia berubah menjadi kismis .
Begitu juga
buah-buahan lain seperti tin dan apricot .Ia tidak boleh
dijual beli sesame bahagiannya kecuali dalam keadaan kering . Oleh itu ,
buah-buahan yang basah dengan yang basah atau yang basah dengan kering
tidak boleh dijual beli .
Jika barangan berunsur riba tadi sama ada yang disukat atau yang
ditimbang tidak boleh dikeringkan . Contohnya timun , atau pun bahagian anggur dan kurma yang tidak boleh
dikeringkan, ataupun buah zaitun, persamaan bagi barangan ini boleh diterima
dalam keadaan basah dan perlu dijual mengikut timbangan walaupun barangan
tersebut biasanya dijual mengikut sukatan .
Walau bagaimanapun, jika bahan-bahan ini
dijual beli dengan barangan yang tidak sebahagian, contohnya tepung gandum
dijual beli dengan tepung barli atau sebagainya sama ada kadarnya sama atau
berbeza, ini tidak menjadi salah kerana bahagiannya berbeza.Ini perlu dilakukan
secara tunai dan diterima ketika akad .
Bijirin-bijirin yang mengeluarkan minyak seperti bijan boleh
ditentukan kesamannya sama ada dalam bentuk bijirin ataupun dalam bentuk
minyak. Walau bagaimanapun , bijirinnya tidak boleh dijual beli dengan minyaknya
kerana wujud persamaan .
Bagi anggur, menurut pendapat yang paling sahih, buah anggur dalam
bentuk kismis, cuka atau jus diterima sebagai sama. Begitu juga dengan kurma
basah , dalam bentuk kurma atau cuka atau jus diterima sebagai sama .
Persamaan juga wujud dalam semua bentuk susu, iaitu dalam bentuk
susu segar (susu yang tidak dicampur dengan bahan lain) . Oleh itu , susu
(halib) dengan susu ( halib ) boleh dijual beli dengan syarat selepas hilang
buihnya . Begitu juga susu al-raib atau susu al-raibdengan susu halib.
Walaubagaimanapun , persamaan ini tidak wujud jika ia berubah rupa
seperti keju atau keju putih atau mentega . Ini kerana perubahan adalah
disebabkan oleh campuran bahan tertentu .Keju dicampur dengan rennet,
keju putih dicampur dengan garam dan mentega mesti dicampur dengan sedikit
mentega susu ( bahan pembuat mentega ) . Oleh itu, tidak wujud persamaan. Atas
dasar itu, bahan-bahan ini tidak boleh dijual beli sesama sendiri .Mentega
tidak boleh dijual beli dengan minyak sapi. Begitu juga susu tidak boleh dijual
beli dengan bahan yang diproses daripada susu seperti keju atau sebagainya.
3.5.1 Faktor yang
Menghalang Persamaan
Terdapat beberapa faktor yang menghalang wujudnya persamaan antara
dua barangan yang sebahagian iaitu kesan bakaran dan campuran :
i.
Kesan
bakaran
Apabila wujud kesan pada barangan yang berunsur riba sama ada
secara panggang, goreng atau masak sebagai mana contoh : susu yang dididih,
daging yang dipanggang atau kacang yang direbus. Barangan seperti ini tidak
boleh dijual beli dengan barangan yang sama dan sebahagian dengannya kerana
tidak mungkin akan wujud persamaan. Ini disebabkan kesan bakaran ini tidak
boleh disukat.
Walau
bagaimanapun, tidak salah jika bakaran tersebut untuk tujuan pemisahan.
Misalnya, untuk memisahkan madu dengan sarangnya, minyak sapi dengan susu atau
emas dan perak dengan bahan campurannya dengan tujuan mengelak penipuan.
ii.
Campuran
Apabila barangan yang berunsur riba dicampurkan dengan bahan yang
tidak sebahagian dengannya sama ada bahan tersebut juga berunsur riba atau
bukan, persamaan tidak akan wujud kerana kadar campuran tidak boleh ditentukan.
Oleh itu, barangan ini tidak boleh sama sekali dengan barangan sebahagiannya
sama ada yang telah dicampur dengan sesuatu atau pun tidak. Jadi, keju dan keju
putih dianggap sebagai dua barangan yang berbeza bahagiannya.
3.6 Persamaan
Berdasarkan Keyakinan dan Bukan Andaian
Persamaan ini perlu wujud dengan cara yang meyakinkan ketika
memeterai akad iaitu, barangan itu disukat atau ditimbang terlebih dahulu
sebelum akad dimeterai atau kadar kedua-dua barangan telah diketahui oleh
kedua-dua pihak.
Persamaan ini
tidak boleh hanya berdasarkan kepada andaian atau kemungkinan. Misalnya, jual
beli seguni gandum dengan seguni gandum tanpa sukatan atau timbangan tertentu
dengan andaian kedua-dua guni adalah sama.atau pun dalam keadaan jual beli 100
gantang dengan seguni gandum yang dikatakan sama sukatannya. Kedua-dua jual
beli ini tidak dibenarkan kerana wujud kemungkinan barangan yang dijual beli
adalah tidak sama.
Syarat sah jual
beli barangan yang berunsur riba yang sama bahagian ialah tiada kemungkinan
barangan tersebut berlainan sukatan atau timbangan kerana kemungkinan ini
beerti tiada persamaan. Hukum ini berdasarkan hadis Jabir RA yang berkata :
نهى
رسول الله صلى الله عليه وسلم عن بيع الصبرة من التمر لا يعلم مكيلتها بالكيل
المسمى من التمر
Maksudnya : “Rasulullah SAW melarang menjual seguni tamar yang
tidak diketahui sukatannya dengan tamar yang diketahui sukatannya”
Hukum ini disokong
oleh kata-kata Ibn Mas’ud RA : “Setiap
perkara yang bercampur antara halal dan haram pasti haram mengatasinya.”
Maksudnya disini
adalah apabila dua perkara berlaku pada satu barangan, satu perkara menyebabkan
barangan itu dihalalkan dan satu lagi menyebakan barangan itu diharamkan.
Faktor yang menyebabkan barangan itu diharamkan akan diambil kira dan barangan
itu tidak dibenarkan dijual beli. Ini sebagai langkah berjaga-jaga dan
menjauhkan diri daripada perkara yang meragukan.
Di sini ada dua
kemungkinan, yang pertama, perbezaan itu tidak wujud dan ini boleh menyebabkan
jual beli menggunakan guni tadi halal dan satu lagi kemungkinan ialah perbezaan
itu wujud dan ini menyebabkan jual beli ini tidak halal. Maka larangan ini akan
lebih diutamakan.
3.7 Muzabanah dan Muhaqalah
Terdapat dua perbezaan maksud antara muzabanah dan muhaqalah dalam
jual beli barangan yang berunsurkan riba dan tidak dibenarkan oleh syarak.
Yang Pertamanya
muhaqalah ialah jual beli bijiran yang masih di dalam kulitnya dengan
barangan yang sama secara andaian iaitu mengandaikan sukatan atau timbangannya
sama. Yang kedua, muzabanah ialah jual beli kurma yang basah (rutob)
yang masih berada dia atas pokok dengan kamar (tamar) yang telah telah dipetih
dengan andaian kedua-duanya sama. Begitu juga dengan anggur dan kismis.
Diriwayatkan oleh Ibn Umar R.Anhuma bahawasnya Rasulullah S.A.W
bersabda:
نهى
رسول الله صلى الله عليه وسلم عن المزابنة أن يبيع ثمر حائطه إن كان نخلا بتمر
كيلا، وإن كان كرما أن يبيعه بزيب كيلا أو كان زرعا أن يبيعه بكيل طعام، ونهى عن
ذلك كله.
Maksudnya: “Rasulullah S.A.W melarang jual beli muzabanah iaitu
menjual buah yang ada di kebun, buah yang berada dipohon kurma (tamar) mengikut
sukatan, buah yang berada di pohon anggur dengan kismis mengikut sukatan, atau
tanaman yang dijual dengan makanan mengikut sukatan tertentu. Baginda melarang
semua perbuatan ini”. (Riwayat al-Bukhari (2091)
3.8 Al-Araya
Araya pada istilah ialah pokok yang dibiarkan oleh pemiliknya untuk
makanan sendiri. Pokok ini dinamakan demikian kerana ia dipisahkan daripada
hukum-hukum pokok lain dalam kebun tersebut. Ini kerana terdapat dikalangan
orang ramai yang mahu kurma basah dan anggur
yang dipetik daripada pokoknya sedangangkan dia tidak mempunyai pokok
kurma dan anggur. Maka hukum syarak membenarkan untuk dibuat jual beli.
Menurut syarak
pula araya ialah menjual buah kurma basah (rutob) yang masih di atas
pokok secara andaian dengan kurma (tamar), ataupun menjual anggur secara
andaian dengan kismis, dan kadarnya adalah kurang daripada lima wasaq iaitu
bersamaan dengan lebih kurang 700 kilogram.
Hukum di atas adalah berdasarkan hadis yang diriwatkan oleh Rafi’
bin Khudaij dan Sahl bin Abu Hathmah R.A bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:
أن
رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن المزابنه الثمر بالتمر إلا أصحاب العرايا
فإنه قد أذن لهم
Maksudnya: “Rasulullah S.A.W melarang jual beli muzabanah iaitu
jual beli buah–buahan dengan kurma (tamar) kecuali bagi pemilik araya kerana
Baginda membenarkannya”. (Riwayatal-Bukhari (2078 & 2079)
4.0 HIKMAH
PENGHARAMAN RIBA
Dalam masalah ini, para ulama telah berselisih
pendapat kepada dua golongan. Golongan yang pertama mengatakan bahawa hikmat
pengharaman riba merupakan perkara taabudiyyah
(ibadat). Maknanya Allah telah mengharamkan riba ke atas kita dengan kita
tidak perlu lagi mencari hikmat pengharamannya kerana ia termasuk di dalam
perkara taabbudiy.
Sementara golongan kedua berpendapat bahawa hikmat
pengharaman riba merupakan perkara yang dapat diketahui dan difahami. Ini
kerana pengharaman riba termasuk di dalam ketegori urusan muamalat sesama
manusia. Menurut kebiasaannya, akal manusia mampu untuk mencari dan melihat
sesuatu hikmah di sebalik sebarang hukum yang bersangkut paut dengan urusan
muamalat.
Dari Perspektif Kemanusiaan
- Riba merupakan
perbuatan mengambil harta orang lain tanpa berlaku sebarang pertukaran.
Ini kerana orang yang menjual 1 dirham dengan harga 2 dirham dengan cara
lani atau tangguh sebenarnya telah menghasilkan dirham tambahan tanpa
sebarang pertukaran melalui proses jual beli dan sebagainya. Ini merupakan
suatu perbuatan eksploitasi dan penindasan.
- Riba juga
menyuburkan sikap malas berkerja kerana orang kaya yang berharta tidak
perlu lagi bersusah-payah untuk berniaga, berfikir bagaimana memasarkan
barangan jualanya atau projek pelaburannya. Apa yang perlu mereka lakukan
ialah memberi hutang atau pinjaman
kepada mana-mana pihak yang memerlukannya dengan kadar faedah. Keadaan ini
akan mewujudkan golongan yang malas berkerja dan perbuatan ini
bertentangan dengan Islam.
- Riba juga boleh
menyebabkan penindasan dan menyuburkan sifat permusuhan sesame manusia. Ia
juga dapat menghilangkan rasa kasih-sayang dan saling menolong sesama
manusia. Ini cukup bertentangan dengan sifat agama langit khasnya Islam
yang sentiasa menyeru kepada tolong-menolon ke arah kebaikan.
- Dari segi sosial,
riba langsung tidak memberi faedah kepada masyarakat kerana ia langsung
tidak menyumbang ke arah meningkatnya kekayaan sesebuah masyarakat. Apa
gunaya riba kalau hanya meningkatkan kekayaan sesetengah pihak sahaja.
Maka sudah berlakulah ketidak adilan dalam ,masyarakat tersebut dan
kemungkinan besar boleh menggugat kemakmuran sesebuah masyarakat.
- Riba juga boleh
mendatangkan kesan terhadap keseimbangan dalam ekonomi sesebuah negara.
Faedah yang tinggi boleh membawa kapada ketakseimbangan dari segi
penawaran dan permintaan seterusnya boleh membawa negara ke kancah
kemelesetan ekonomi.
- Riba mencegah
kebaikan dan meniadakan pengharapan orang – orang yang memiliki kebutuhan
terhadap orang lain. Riba mengambil keuntungan dari kebutuhan orang lain.
Sedangkan islam menginginkan agar manusia berbuat baik terhadap sesamanya
dalam pemenuhan kebutuhan.
Dari Perspektif Ekonomi
I.
Keseluruhan sistem ekonomi akan menjadi rapuh kerana
aktiviti ekonomi sebenar tidak jelas sama sekali. Sistem riba menghalang orang ramai dari
terbabit secara langsung dengan aktiviti ekonomi sebenar. Apabila keadilan, ketelusan, dan keseimbangan
dalam sistem ekonomi dinafikan, lihatlah bagaimana krisis ekonomi dunia yang
dihadapi oleh masyarakat antarabangsa tatkala ini.
II.
Menyebabkan krisis sub prima yang teruk akibat
lambakan kredit tanpa kawalan. Mendedahkan sistem ekonomi kepada risiko
kejatuhan yang sangat berbahaya.
III.
Sistem riba
akan menghancurkan dan memberi impak yang negatif di mana ia akan meruntuhkan
pandangan masyarakat terhadap keyakinan kepada sistem ekonomi yang sebenar.
IV.
Menghambat negara ke arah kemelesetan ekonomi untuk
kali yang seterusnya dengan kewujudan kelompongan nilai ekonomi sebenar
berbanding transaksi kewangan.
Kesimpulan
Islam menutup pintu bagi siapa yang berusaha untuk mengembangkan harta
melalui jalan riba. Lalu riba itu diharamkan, baik sedikit mahupun yang banyak.
Islam juga mencela kaum Yahudi yang mengamalkan sistem riba, padahal mereka
telah dilarang oleh Allah dalam perkara itu. Antara ayat-ayat yang terakhir
diturunkan dalam larangan perlakuan riba ini
Riba merupakan perkara yang diharamkan dalam Islam. Orang yang
menyatakan riba adalah halal akan menjadi kufur dan terkeluar dari Islam, kerana
riba adalah salah satu dari dosa besar yang wajib dielakkan oleh seorang muslim
yang disebutkan secara jelas dalam al-quran dan sunnah tentang pengharamannya.
Di antara kesan buruk riba terhadap individu adalah
melahirkan individu bersikap ego. Pelaku riba hanya mengutamakan kepentingan
peribadi dan memikirkan perihal diri sendiri sahaja. Sikap ego ini akan
menghilangkan semangat pengorbanan dalam mendahulukan orang lain serta akan
lenyap erti kasih untuk menjaga kebajikan kepada sesama masyarakat maka akan
pudarlah ikatan persaudaraan antara sesama manusia. Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita
berazam untuk membersihkan harta kita dari amalan ribawi selaras dengan
kehendak ajaran Islam. Seterusnya mendapat mardhatillah dalam menjalani
kehidupan seharian. Amin.
RUJUKAN
Dr. Mustafa Al- Khin, Dr Mustafa Al-Bugha,
Ali Al-Sarbaji (2011), Fiqh Manhaji ala mazhab as-syafie, Damsyik: Dar
Al-Qalam, Jil 3.
Dr. Muhammad Az-Zuhaili (2007), Al-Mu’tamad
Fil Fiqh Al-Syafie, Damsyik: Dar Al-Qalam, Jil 3.
Kementerian Wakaf Dan Hal Ehwal Islam
Kuwait, Al-Mausua’ah Al-Fiqhiyyah, Kuwait.Cet. 4, Jil. 22.
Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri (2012), Riba:
Perspektif Tasawuf, Bank Muamalat, 2012.
Dr. Basri Ibrahim (2009) , Isu-Isu Fiqh
Halal & Haram Semasa, Al-Hidayah
Publication: Batu Caves, Jilid 2.
Zaharuddin Abd. Rahman (2010), Riba Dan
Isu Kewangan Islam Semasa, Telaga Biru: Kuala Lumpur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan